سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایمن کالا

 

خطرات محیط کار

چهار دسته اصلی خطرات محیطهای کار که استفاده از وسایل حفاظت چشمی‌ و خرید عینک ایمنی  را الزامی‌می‌کنند عبارتند از  :

·         برخورد و اصابت اجسام پران و مواد شیمیایی

·         تشعشعات حرارتی

·         خطرات موجود در عملیات جوشکاری وبرشکاری

·         اشعه‌های لیزری

اجسام پران و مواد شیمیایی

برای محافظت چشم در برابر این گونه خطرات ممکن است از عینکهای ایمنی اغلب از نوع حفاظ‌دار، گاگلها و شیلدهای چشم وصورت استفاده شود. در شرایطی که احتمال مواجهه با خطرات از جوانب مختلف وجود داشته باشد کاربرد هلمتها توصیه خواهد شد. همچنین در هنگام عملیاتی که علاوه بر ناحیه چشم و صورت نواحی دیگر نظیر سر و سیستم تنفس را نیز تهدید می‌کند (نظیر سمباده زنی با ماسه) تجهیزاتی نظیر هودها و هلمتهای مدل غواصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای محافظت چشم و صورت در برابر خطرات مواد شیمیایی نیز می‌توان از گاگل با لنزهای پلاستیکی یا شیشه‌ای شیلدهای پلاستیکی چشم و صورت، هلمتهای مدل غواصی و شیلدهای صورت از جنس پلاستیک استفاده کرد.

مهمترین اصل در انتخاب تجهیزات حفاظتی چشم در برابر این نوع خطر، انتخاب جنس لنز عینک یا گاگل، شیلد و پنجره هلمت متناسب با نوع خطرات موجود می‌باشد. البته بعضی از لنزهای جدید خاصیت مختلفی از قبیل خاصیت ضد مه گرفتگی، ضد الکترواستاتیکی و … را دارا می‌باشند.

تشعشعات حرارتی

از شیلدهای صورت و حفاظهای چشم به طور گسترده‌ای برای حفاظت در برابر پرتوهای حرارتی مادون قرمز استفاده می‌شود (مثل مشاغل کوره کاری، ذوب فلزات، ریخته‌گری و …) در صورتی که خطر پرتاب اشیاء داغ و جرقه‌ها وجود دارد می‌توانند از هلمتها و شیلدهای صورت استفاده کنند. بعضی از شیلدها از موادی مثل آلومینیوم پوشیده شده‌اند تا قسمت عظیمی ‌از حرارت را انعکاس دهند.

جوشکاری

با توجه به اینکه جوشکاری یکی از متداولترین عملیاتهای صنعتی می‌باشد و با توجه به اهمیت موضوع ابتدا در حد اختصار فرایند جوشکاری را تشریح می‌کنیم:

الف) جوشکاری با گاز

ب) جوشکاری با برق

جوشکاری با گاز استیلن

در این جوشکاری برای ایجاد شعله مناسب گاز اولی سوزاننده که اکسیژن می‌باشد و گاز دومی‌سوزاننده که بسته به نوع جوشکاری و نیز جنس فلزی که با ید جوشکاری بر روی آن انجام شود از گازهای استیلن، پروپان، متان، بوتان، هیدروژن و … استفاده می‌شود که استفاده از استیلن معمولتر از بقیه است. دو گاز فوق پس از عبور از رگلاتور و رسیدن به مشعل به شعله تبدیل شده و حرارت لازم را تولید می‌کنند.

جوشکاری با برق

در روش فوق قسمتهای فلزی توسط فتیله‌های مذاب جوشکاری به هم متصل می‌شوند. انرژی لازم برای ذوب فلز از طریق قوس الکتریکی تأمین می‌شود که بین قطعات کار و الکترود ذوب شده جریان دارد. این نوع جوشکاری به دو دسته تقسیم می‌شود:

1- جوشکاری با قوس الکتریکی با استفاده از الکترود پوشش دار: این روش معمولترین روش محسوب می‌شود که درآن مغز فلزی الکترود نقش‌هادی جریان و فلز جوشکاری را بر عهده داشته و روپوش الکترود باعث گرفتن و بوجود آمدن قوس الکتریکی، تثبیت قوس و مصرف عوامل مفید در منطقه ذوب شده و به علاوه محل جوشکاری را در مقابل اکسیداسیون محافظت می‌کند.

2- جوشکاری با قوس از طریق حفاظت گاز: در این روش محل جوشکاری از طریق ایجاد گازهای محافظ در سطح فلز ذوب شده از اکسیداسیون قطعه کار محافظت می‌شود. این روش به سه دسته تقسیم می‌شود:

روش فلز و گاز بی‌اثر(MIG)      – روش فلز و گاز فعال(MAG)      – روش تنگستن و گاز بی اثر

 

حال به طور خلاصه به خطرات ناشی از جوشکاری می‌پردازیم؛ بخش عمده این خطرات ناشی از تشعشعات جوشکاری در اثر قوس الکتریکی و مقدار کمی‌ نیز از حوضچه مذاب (مثل محل جوشکاری و اطراف آن) حاصل می‌شود. این تشعشعات شامل گروه مرئی و گروه غیر مرئی می‌شود. تشعشعات مرئی می‌تواند ایجاد خیره‌گی و ایجاد جراحات در رتین کند که می‌تواند منجر به ضایعات غیر قابل برگشت شود. تشعشعات غیر مرئی شامل اشعه UV و IR می‌باشد. اشعه UV یا ماورای بنفش در هنگام کلیه عملیات جوشکاری ایجاد می‌شود ولی میزان آن در روش MAG و به ویژه MIG بسیار بالا می‌باشد.UV باعث ایجاد ورم ملتحمه می‌شود و در مناطق باز بدن سوختگی ایجاد می‌کند.

اشعه IR یا مادون قرمز جزء امواج حرارتی می‌باشد و در مواجهه طولانی بر روی پوست ایجاد سوختگی می‌کند و می‌تواند منجر به ایجاد آب مروارید شود.

عدد کدورت چیست؟

مهمترین فاکتور در انتخاب وسایل حفاظتی صورت و چشم در برابر اشعه‌های زیان‌آور تعیین نوع اشعه، شدت آن و انتخاب لنزهای مناسب می‌باشد. توانایی عینک ایمنی در جذب اشعه‌های UV ،IR، و مرئی با عددی به نام عدد کدورت که بعضاً شماره عینک نیز خوانده می‌شود تعیین می‌گردد.

برای انتخاب لنز با عدد کدورت مناسب ابتدا از بالاترین درجه کدورت شروع کرده و به تدریج عینکهایی با کدورت پایین را انتخاب کنید تا زمانی که بتوانید به راحتی ناحیه در حال کار را ببینید. برای بررسی بیشتر موارد فوق می‌توانید به استاندارد ISO 4850-1979 مراجعه کنید.

عینک کار نیز مانند دیگر تجهیزات ایمنی شخصی تنوع بسیار زیادی دارد. بدیهی است که هر یک از آنها برای محیط کار خاص و برای شرایط کاری خاص طراحی شده اند. نحوه انتخاب و خرید عینک کار کار پیچیده ای به نظر نمی رسد اما تنوع بالای محصولات انتخاب را سخت خواهد کرد. ایمن ترافیک کالاتولید کننده انواع تجهیزات ایمنی این آمادگی را دارد که در صورت تماس شما با شماره های داخل سایت مشاوره کاملی درباره قیمت عینک کار، نحوه انتخاب بهترین عینک ایمنی دریافت نمایید. ایمن ترافیک کالا به  عنوان تولید کننده عینک ایمنی خرید آنلاین محصولات را برای مشتریان خود فراهم آورده است.

فروشگاه اینترنتی ایمن ترافیک کالا